از آنجایی که صنعت ساخت و ساز با صنعت آسانسور رابطه بسیار نزدیکی دارد، آسانسور یکی از ابزار اصلی و تکمیل کننده در هر ساختمان به خصوص برج ها و ساختمان های بلند است. پس وجود متخصصانی چون نصاب و تعمیرکار آسانسور در این عرصه بسیار حیاتی و ضروری می باشد.
نصاب و تعمیرکار آسانسور، به نصب، راه اندازی، نگهداری و تعمیر انواع آسانسورها می پردازند. و به دلیل اینکه امروزه آسانسورها شکل پیچیده تری دارند این صنعت شکل تخصصی به خود گرفته است و افرادی که به آن وارد می شوند، باید آموزش های لازم را ببینند. مراحل نصب یک آسانسور عبارتند از :
آهن کشی چاه آسانسور
نصب ریل و درب آسانسور
مکانیکال اسانسور
الکتریکال آسانسور
راه اندازی آسانسور
تست آسانسور
تحویل آسانسور
در برخی موارد یک متخصص آسانسور تنها در یکی از بخش های نصب، تعمیر و پشتیبانی (نگهداری) به صورت تخصصی کار می کند.
هرچقدر نصاب و تعمیرکار آسانسور از دانش و تجربه بیشتری برخوردار باشند، نصب و تعمیر آسانسور با ایمنی و اطمینان بیشتری انجام می شود. و در آینده مالکان ساختمان متحمل هزینه های اضافی نخواهند شد. امروزه به صورت مداوم آسانسورهای جدید و مدرن به بازار عرضه می شود که نصاب و تعمیرکار آسانسور باید خود را به روز کرده و با آنها آشنا باشد. از آنجا که قطعات آسانسور به صورت مجزا به ساختمان آورده و در آنجا به هم وصل می شوند، نصاب آسانسور باید از توان بدنی خوبی برای حمل و اتصال این قطعات برخوردار باشد. همچنین نباید از ارتفاع بترسد.
در ادامه برای آشنایی بیشتر با شغل نصب و تعمیر آسانسور اطلاعات کاملی در زمینه وظایف، مهارت و دانش مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، فرصت های شغلی و بازار کار و میزان درآمد نصاب و تعمیرکار آسانسور ارائه می شود.
وظایف نصاب و تعمیرکار آسانسور
مونتاژ قطعات آسانسور و نصب آن
بررسی و کنترل منظم چرخ دنده ها، موتورها، ترمز ها، درب ها و قفل ها برای اطمینان از امنیت آن
انجام تعمیرات لازم
پاسخگویی فوری به تماس های اضطراری مشتریان
تعویض بخش های داخلی آسانسور مانند کف پوش، دکمه ها، سیستم نوردهی و سیستم های ارتباطی
نوشتن گزارش کار
بازرسی تجهیزات آسانسور از لحاظ رعایت شدن مسایل ایمنی در آنها
مهارت و دانش مورد نیاز نصاب و تعمیرکار آسانسور – مسیر ایرانی
مهارت در کارهای الکتریکی و مکانیکی
آشنایی با انواع آسانسورها و درک نقشه های آنها
مهارت ارتباطی خوب
برنامه ریزی حجم کاری و زمان مورد نیاز آن
توان تصمیم گیری و حل درست و سریع مسایل و مشکلات به خصوص در شرایط خاص
رعایت مسایل بهداشتی و ایمنی
داشتن مسئولیت پذیری و تعهد در کار – از آنجا که این شغل بسیار حساس است و هرگونه کوتاهی می تواند منجر به از دست رفتن جان چندین انسان شود، داشتن مسئولیت پذیری و تعهد بسیار حیاتی است.
توان بدنی مناسب
نحوه ورود به شغل نصب و تعمیر آسانسور
شما می توانید این کار را به صورت کاملا تجربی و نزد یک استاد کار آموزش ببینید.
برای آموزش حرفه ای در این شغل می توانید پس از گذراندن سال اول دبیرستان وارد شاخه کار و دانش در رشته مربوطه شوید. در این رشته امکان ادامه تحصیل در مقطع کاردانی و کارشناسی نیز وجود دارد.
همچنین دوره های آزاد این شغل در آموزشگاه های معتبر زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای برگزار می شود که علاقه مندان می توانند در آنها شرکت کنند.
فرصت شغلی در بازارکار برای نصاب و تعمیرکار آسانسور
نصاب و تعمیرکار آسانسور می تواند در شرکت های تولید، فروشنده، نصاب و خدمات آسانسور کار کند. همچنین می تواند به صورت مستقل و قراردادی با انواع مشتریان کار کند.
با توجه به اینکه تعداد ساختمان های بلند در شهرها بسیار زیاد است، نیاز به نصاب و تعمیرکار آسانسور برای نصب و سرویس آسانسور در آنها، همیشگی و دائمی می باشد. بنابراین اگر نصاب یا تعمیرکاری در کار خود مهارت و تخصص لازم را داشته باشد، به راحتی می تواند فرصت های شغلی خوبی پیدا کند. همچنین پیش بینی می شود آینده شغلی خوبی نیز پیش روی شغل نصب و نعمیر آسانسور در کشور باشد.