آسانسور یکی از قسمت های مشترک ساختمان محسوب می شود و هنگام خرید و اجاره آپارتمان بسیار مورد توجه قرار می گیرد. اما همین آسانسور که برای رفاه ساکنان ساختمان قرار داده شده است،گاهی اوقات می تواند باعث بروز اختلافاتی میان همسایگان گردد. رعایت قوانین آپارتمان نشینی موجب حل بسیاری از اختلافات می شود.
در ادامه ما موارد مربوط به قانون آسانسور در آپارتمان‌ها را به صورت کامل توضیح می دهیم.
تأثیر طبقه بر پرداخت هزینه‌ها در قوانین استفاده از آسانسور
باید بدانید طبق ماده ۲۳ قانون تملک آپارتمان‌ها در مورد قوانین استفاده از آسانسور، اعتراض ساکنین طبقات همکف و یا اول مبنی بر عدم پرداخت هزینه‌های مربوط به آسانسور به علت استفاده نکردن از آن، قابل پذیرش نیست.
در ادامه مثالی می زنیم تا بهتر متوجه موضوع شوید.
اگر در ساختمانی سه یا چهار طبقه مالکین طبقه سوم و دوم (و چهارم در مورد ساختمان چهار طبقه)، قصد نصب آسانسور داشته باشند و مکانی هم برای تعبیه شدن آسانسور از پیش تعیین شده است، در صورت مخالفت ساکنین طبقه اول و طبقه همکف می‌توانند برای نصب آسانسور اقدام کنند.
طبق ماده چهارم قانون تملک آپارتمان‌ها، اگر مجموع مساحت طبقات بالایی یعنی طبقات سوم و دوم (و چهارم) از مساحت واحد طبقه اول و همکف بیشتر باشد، سایر مالکین می‌توانند به صورت قانونی حق‌السهم نصب آسانسور را به همراه خسارات احتمالی از مالکین معترض دریافت کنند

تأثیر خالی بودن و عدم استفاده مکرر از واحد آپارتمان بر پرداخت شارژ در قانون آسانسور
ممکن است واحدی مسکونی یا تجاری به دلایل مختلفی مانند مسافرت، عدم حضور ساکنین در آن واحد و به اجاره نرفتن واحد، خالی بماند. در این هنگام ساکنین آپارتمان در رابطه با پرداخت شارژ ساختمان با مشکلات و ابهاماتی مواجه می‌شوند.
طبق ماده چهارم قانون تملک آپارتمان‌ها و قوانین آسانسور، پرداخت حق شارژ ساختمان‌ها به صورت ماهانه الزامی است و استفاده و عدم استفاده از آن تأثیری بر نحوه پرداخت و یا عدم پرداخت حق شارژ آپارتمان ندارد. حق شارژ ساختمان ربطی به حضور ساکنین در ساختمان ندارد و همه موظف به پرداخت هزینه‌های قسمت¬¬های مشترک هستند.
قوانین حمل بار با آسانسور
به طور کلی موارد اینچنینی در ساختمان‌ها بنا به نظر هیئت مدیره ساختمان تصمیم‌گیری می‌شود اما از نظر قانونی، بر طبق ماده ۵۶ اسباب‌کشی و حمل مصالح ساختمانی و نخاله‌های ناشی از تعمیرات به وسیله آسانسور ممنوع است و سرایدار ساختمان موظف به ممانعت از انجام این عمل خواهد بود.
بر طبق این ماده و مطالب گفته شده می‌توان گفت، استفاده از این وسیله در موارد غیراصولی ممنوع است و باعث خسارت زدن به منافع عمومی می‌شود. استفاده غیراصولی از مشاعات ساختمان به ضرر تمام افراد است و هزینه‌های آن شامل همه ساکنین خواهد شد.