آهن کشی عبارت است از سازه فلزی چاه آسانسور. این سازه برای استقرار براکت‌های مورد نیاز ریل‌های کابین و ریل های وزنه اجرا می‌شود. و معمولاً بر اساس نقشه طراحی شده توسط فروشنده آسانسور اجرا می‌شود. بعد از طراحی و ساخت چاه آسانسور و آهنکشی آن نوبت به نصب و ریل گذاری آسانسور می رسد. که نصب دقیق و درست ریل های راهنمای آسانسور Guide Rail  بسیار مهم است زیرا قطعات مهمی مانند کابین آسانسور و قاب وزنه تعادل آسانسور باید روی همین ریل های راهنما بدون لرزش و مشکل حرکت کند و قطعا ریل ها نقش بسیار مهمی در پایداری و استحکام سیستم تعلیق آسانسور و کابین دارد.

بیش از همه باید دقت نمایید که ریل نباید هیچگونه خمیدگی یا ناصافی داشته باشد تا کابین در مسیر کاملا مستقیم و بدون لرزش حرکت کند. ریل های آسانسور معمولا از جنس فولاد سرد یا گرم ساخته می شوند البته دقت فرمایید ریل هایی که از جنس فولاد سرد ساخته می شوند دارای مقاومت بالاتری نسبت به ریل هایی هستند که از جنس فولاد گرم ساخته می شوند و به همین دلیل قیمت این نوع ریل ها نیز بالاتر است. ریل های راهنمای آسانسور دارای سایز های T5 و T9 و T16 و T125 می باشند. برای انتخاب ریل مناسب برای آسانسور باید به چند عامل توجه نمایید:   ظرفیت کابین آسانسور ، سرعت آسانسور و ارتفاع کل چاه آسانسور

البته از آنجایی که ریل آسانسور چه از لحاظ امنیت و چه از لحاظ عملکرد اهمیت بسیار زیادی دارد و همچنین برای اینکه بتوانید دید دقیق تری نسبت به انتخاب ریل آسانسور داشته باشید معیارهای دیگری نیز به شما ارائه می دهیم:

  • ریل T5 : برای آسانسوری که ارتفاع چاه آسانسور کمتر از ۱۵ متر بوده و سرعت آسانسور حداکثر ۱ متر بر ثانیه می باشد و ظرفیت آسانسور حداکثر ۴ نفر است.
  • ریل T9 : این ریل برای آسانسورهایی با ارتفاع چاه آسانسور کمتر از ۳۰ متر بوده و همچنین سرعت آسانسور حداکثر ۱.۲ متر بر ثانیه باشد و ظرفیت آسانسور حداکثر ۷ نفر باشد.
  • ریل T16 : این ریل برای آسانسورهایی که ارتفاع چاه آسانسور بین ۳۰ متر تا ۵۰ متر بوده و همچنین سرعت آسانسور حداکثر ۱.۶ متر بر ثانیه باشد و ظرفیت آسانسور حداکثر ۱۲ نفر باشد مناسب است.
  • ریل T125 : این سایز از ریل راهنما برای آسانسورهایی که ارتفاع چاه آسانسور بیش از ۵۰ متر بوده و همچنین سرعت آسانسور بیش از ۱.۶ متر بر ثانیه باشد و ظرفیت آسانسور بالاتر ۱۲ نفر باشد مناسب است.