امروزه به‌دلیل گسترش ساخت‌وساز ساختمان‌های بلندمرتبه تجاری، مسکونی، خدماتی، آموزشی، درمانی و مسکونی و افزایش جمعیت کلانشهرها، استفاده مردم از آسانسورها اجتناب‌ناپذیر بوده بطوری‌که درصد زیادی از شهروندان در طول یک روز چندین بار از آسانسور و پله برقی استفاده می‌کنند.
و از آنجایی که به‌دلیل مالکیت مستقل و استفاده مشاعی از آسانسور، کنترل و نظارت مستمری بر تجهیزات و عملکرد این دستگاه صورت نگرفته و هزینه‌های نگهداری و بروزرسانی آن در زمان لزوم صورت نمی‌پذیرد در نتیجه این بی‌توجهی سبب استهلاک زیاد و بروز خسارات مادی و جانی فراوان می‌شود. برای جلوگیری از این رویه نادرست و زیان‌ده و همچنین رعایت استانداردهای لازم برای این مهم، وجود نظارت بیشتر و کامل بر آسانسورهای نصب شده در شهرها و عملکرد اعضای صنف آسانسور با شناسنامه‌دار کردن آسانسورها ضروری است.

اما شناسنامه آسانسور چیست؟
شناسنامه آسانسور عبارت است از جمع‌آوری و ثبت مشخصات فنی آسانسورهای نصب شده در سطح کلان شهرها شامل «مشخصات ساختمان، مشخصات بهره‌بردار، مشخصات نگهدارنده، مشخصات فنی، مشخصات محرکه، تابلو فرمان، مشخصات چاه، مشخصات کابین، مشخصات درها، مشخصات گاورنر، مشخصات پاراشوت، مشخصات ضربه‌گیر(Buffer)‌، ریل کابین، مشخصات وزنه‌‌ها، مشخصات سنسور وزن(اوورلود)، مشخصات کابل‌های فولادی، گواهی استاندارد، هشدار یا توصیه کارشناسی و همچنین شامل مشخصات صادرکننده شناسنامه شامل «نام و نام خانوادگی، نام واحد صنفی مجاز، مهر و امضای شرکت و تاریخ تنظیم شناسنامه» است که از سوی تکنسین‌ها و متخصصان واحدهای صنفی دارای پروانه کسب از اتحادیه انجام می‌شود.
هر شناسنامه‌ دارای یک سریال اختصاصی بوده که پس از تکمیل و صدور، ممهور به هولوگرام اتحادیه می‌شود و اطلاعات آن در سامانه استعلام آسانسور روی پایگاه اینترنتی اتحادیه به نشانیwww.eett.ir قرار می‌گیرد. به همراه هر شناسنامه یک کارت آسانسور با شماره اختصاصی و ممهور به هولوگرام اتحادیه تحویل مالک آسانسور یا مدیر ساختمان می‌شود و روی هر دستگاه یک برچسب فنی با شماره سریال اختصاصی نیز نصب خواهد شد. این برچسب دارایQRcode منحصر به فرد است و مالکان و استفاده‌کنندگان از آسانسور می‌توانند از طریق این کد، شناسنامه آسانسور و هشدارهای احتمالی آن را مشاهده کنند.
این اطلاعات پس از استخراج، تدوین و تنظیم به‌صورت آنلاین از سوی اتحادیه صنف آسانسور و الکترومکانیکی در اختیار مالکان آسانسور، مصرف‌کنندگان آسانسور، اداره کل استاندارد استان، شهرداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، بیمه مرکزی، آتش نشانی و دیگر سازمان‌های مسوول قرار می‌گیرد.
این طرح با نظارت کامل بر عملکرد فنی اعضای اتحادیه و ترویج فرهنگ استانداردسازی، در زمان امداد و نجات با ارائه آنلاین اطلاعات آسانسور و خدمات آن به به مالکان آسانسور، سازمان آتش نشانی و یا شرکت‌های بیمه‌ای، گام مهمی برای حفظ و ارزشمندی حقوق شهروندی و جلوگیری از خسارت‌های جانی، مالی و زمانی برمی‌دارد.
همه واحدهای صنفی دسته خدمات فنی، نصب، تعمیر و نگهداری آسانسور ضمن اجرای «طرح شناسنامه آسانسور» باید «شناسنامه آسانسور» را از اتحادیه دریافت کرده و نسبت به شناسنامه‌دار کردن آسانسورهای در اختیار خود، اقدام کنند.
یکی از مزایای مهم این طرح جلوگیری از فعالیت افراد غیرمجاز و غیرصنفی و معرفی اعضای دارای پروانه کسب و مجاز به مردم است و همچنین اعلام هشدار یا توصیه کارشناسی مهم به مالک و استفاده‌کنندگان هر آسانسور. این طرح به صورت آزمایشی در استان تهران در حال انجام است.