بالابر به ماشینی گفته می شود که به منظور حمل بار و نفر ، یا کار در ارتفاع و یا در خطوط تولید جهت انتقال بار و هم سطح سازی به کار می رود. این دستگاه از مکانیزم های بالابرنده برخوردار بوده و تفاوت های اساسی با بالاکشنده ها و جرثقیل ها ولیفتراک ها دارد.

بالابر آکاردئونی
بالابر آکاردئونی بخاطر جمع شوندگی و کم حجم بودنش جزء محبوبترین نوع بالابرها در بین مصرف کننده ها و خریداران میباشد .
بالابرهای آکاردئونی یا قیچی با بازوهایی از جنس پروفیل آهن ساخته شده است که با کمک جکهای هیدرولیکی که از وسط به بازوها متصل شده است عمل باز و بسته را توسط موتور و پمپ هیدرولیکی انجام میدهد.

بالابر هیدرولیکی
بالابرهای هیدرولیکی : در مکانیزم هایی که نیروی بالابری توسط هیدرولیک ومدار هیدرولیک تامین میگردند گفته می شود .بالابرهای هیدرولیکی درچند مدل آکاردئونی ، بالابر هیدرولیک جک مستقیم ،بوم لیفت های مفصلی و تلسکوپی ،تلسکوپی- زنجیری هیدرولیکی ،ترکیب هیدرولیک زنجیر ویا ترکیب هیدرولیک کابل تولید میگردند که از لحاظ ایمنی به ترتیب گفته شده در بالا دارای بیشترین ضریب اطمینان می باشند.

بالابر زنجیری
بالابرهای زنجیری : در این نوع مکانیزم بار توسط مکانیزم زنجیر و وینچ طراحی شده ، به حرکت در می آید که در صورت استفاده از زنجیرهای دوبل و ترمزهای ضد سقوط می تواند کاربرد داشته باشد.

بالابر کابلی
بالابرهای کابلی : در این نوع مکانیزم بار توسط مکانیزم کابل و وینچ طراحی شده ، به حرکت در می آید که درصورت استفاده از کابل های دوبل و ترمزهای ضد سقوط می تواند کاربرد داشته باشد