آشنایی با بیمه های مرتبط با صنعت آسانسور

در کلان شهرهای امروزی با توجه به وجود برج ها و ساختمان های مرتفع و گسترش افقی شهرها بیش از پیش وجود آسانسور نه تنها احساس می شود بلکه یک الزام محسوب می شود. اما استفاده از این وسیله حمل و نقل به هر حال خطراتی را در پی خواهد داشت. نتیجه طبیعی بروز خطر نیز ایجاد زیان یا مسئولیت و یا هر دو است. این موضوع سبب شد که شرکت های بیمه زیان مسئولیت های ناشی از بروز خطرات استفاده از آسانسور را از بیمه گذار (مالکین، صاحبین، نصب کنندگان آسانسور یا کسانی که مسئولیت سرویس و نگهداری از آسانسور را به عهده دارند) به خود انتقال داده و خطرات و مسئولیت بیمه گذاران را در این زمینه کاهش دهند. شرکت های بیمه نیز در ارائه پوشش های مناسب بیمه ای آسانسور به طیف وسیع سازندگان، نصابان، استفاده کنندگان و مالکین این وسیله سرویس هایی را ارائه می دهند که در این مقاله به شرح مختصر آن می پردازیم.

قبل از آشنایی با انواع بیمه های رایج آسانسور، لازم است کمی با بیمه مسئولیت آشنا شویم:

بیمه مسئولیت مدنی از جمله بیمه هائیست که نسبت به بیمه هایی دیگر جدید ولی بسیار مهم است.  براساس قانون مسئولیت مدنی ایران کلیه افراد جامعه اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی در قبال زیان و صدمات وارده به دیگران مسئول می باشند و نسبت به جبران آن باید اقدام نمایند. موضوع بیمه مسئولیت مدنی، تامین و جبران خسارت هایی است که براثر تقصیر و خطا و یا فعالیت مخاطره آمیز بیمه گذار متوجه دیگران می شود .در بیمه مسئولیت مدنی خسارت های مورد پوشش شامل خسارت های بدنی و خسارت های مالی می باشد.

 

انواع بیمه مسئولیت در ارتباط با آسانسور:

  • بیمه مسئولیت مدنی مالکین (تولیدکنندگان، نصابان، …) آسانسور در قبال استفاده کنندگان:

در قرارداد مسئولیت، بیمه گذار (که می تواند شامل طیف وسعی از اشخاص مانند مالکین، تولیدکنندگان و یا نصابان باشد.) خسارت وارده به استفاده کنندگان از آسانسور را با توجه به شرایط و مقررات مندرج در بیمه نامه جبران خواهد کرد. خسارات وارده می تواند جانی یا مالی باشد. خسارات جانی دیه فوت و نقص عضو و جبران هزینه های پزشکی حداکثر تا سقف مندرج در قرارداد را شامل می شود.

  • بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان:

شرکت های سازنده و نصب کننده آسانسور نیز همانند سایر شرکت های تولیدی و خدماتی نگران حوادث حین کار که ممکن است برای پرسنلشان اتفاق بیفتد، هستند. بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان، غرامات ناشی از صدمات جانی و جسمانی کارکنان را که ناشی از وقوع حوادث حین کار در محدوده مکانی مندرج در بیمه نامه باشد حداکثر تا سقف تعهدات مندرج در بیمه نامه جبران می نماید.

  • بیمه تمام خطر نصب:

این بیمه نامه که معمولاً مورد درخواست شرکت های نصب کننده آسانسور است، آسانسورهایی را شامل می شود که ارزش بسیار بالایی داشته و مدت زمان نصب آنها بسیار طولانی است و در صورت وقوع خطر حجم زیادی از کالا، سرمایه و نیروی انسانی از بین می رود.

  • بیمه آتش سوزی:

آسانسورها به خصوص در برج های مرتفع همواره بخشی از دارایی یک ساختمان محسوب می شوند. بنابراین همانطور که ساختمان ها و تاسیسات آنها تحت پوشش بیمه آتش سوزی قرار می گیرند آسانسور و متعلقات آن نیز به همراه ساختمان و یا به تنهایی می تواند تحت پوشش بیمه آتش سوزی قرار گیرد.

 

نتیجه گیری:

در خاتمه به نظر می رسد با توجه به شرایط رو به گسترش جامعه و رشد ساختمان های آن استفاده از بیمه های مربوط به آسانسور نه تنها امری لازم بلکه حتی امری ضروری به نظر می رسد. که البته باید توجه داشت شرایط پوشش دهی بیمه های مذکور بسیار وابسته به نوع ساختمان، مدت ساخت آن و نوع آسانسور آن می باشد.