دیدگاه این مقاله ، تخصصی نخواهد بود بلکه برای آشنائی بیشتر آن دسته از مخاطبینی است که بصورت غیر تخصصی با صنعت آسانسور مرتبط هستند. لذا در این قسمت هدف ما توضیح این مطلب است که اساس و پایه یک آسانسور خوب در بحث اجرایی چیست؟ و چگونه می‌توان شاخص‌های این بحث اجرایی را رعایت کرد.

با کمی تامل در تاریخ صنعت و تغییر و تحولات به وجود آمده در آن طی این سالها می بینیم که بشر همواره از علم به عنوان یک فاکتور بسیار مهم در جهت پاسخگویی به نیاز های زندگی  و دنیای اطراف خود بهره برده است. و در این میان یکی از آن ابزارهایی که در سایه تلاش علمی بشر در خدمت انسان در آمده آسانسور است که نقش بسزائی در بسیاری از امور زندگی و کمک به انسان دارد. کشور ما نیز، اگرچه با آهنگ کند و طولانی، اما به هر حال با این توسعه همراه گردیده. با این پیش درآمد درباره شکل گیری و اهمیت آسانسور در جامعه بشری ابتدا به سراغ قطعات اصلی آسانسور به همراه توضیح مختصری در مورد آن می رویم و سپس سه عامل اصلی در کیفیت یک آسانسور را بررسی میکنیم:

  1. قطعات اصلی آسانسور

 

وسایل تعلیق کابین و وزنه تعادل: که می تواند سیم بکسل فولادی و یا زنجیر باشد.

وسیله رانش: که محرک آسانسور است و شامل: موتور الکتریکی – گیربکس – ترمز – فلکه کششی و یا دنده زنجیر – شاسی ماشین – کوپلینگها ، محورها ، یاتاقانها می باشد.

کابین: که مسافرین و یا بار را حمل می کند، شامل یوک، که چهارچوبی فلزی است و کابین ازطریق آن به سیستم تعلیق متصل می شود، کف کابین که بار را نگهداری می کند و بدنه کابین به کف متصل است .

وزنه تعادل: که برای جبران وزن کابین و قسمتی از ظرفیت بکار می رود.

چاه آسانسور: این فضا قسمتی یا تماما پوشیده است و از کف چاله تا سقف ( کف موتورخانه ) ادامه دارد در این فضا کابین و وزنه تعادل حرکت می کنند و شامل ریلهای راهنما برای کابین و وزنه تعادل و درهای طبقات و ضربه گیر در کف چاه می باشد.

سیستم ایمنی: یک وسیله مکانیکی است که در صورت بروز هر گونه خرابی ، یا شل شدن سیم بکسل( زنجیر تعلیق) وسیله توقف و نگاه داشتن کابین و یا وزنه تعادل در روی ریل راهنما می باشد و اگر سرعت کابین در جهت پائین رفتن از مقدار مشخص شده ای تجاوز کند این مکانیزم عمل می نماید، عملکرد این مکانیزم توسط گاورنر که معمولا در موتور خانه است شروع می شود.

ضربه گیرها: کابین یا وزنه از حدود تعیین شده در چاهک گذشته و امکان برخورد با کف چاهک پیش آید این وسیله از برخورد خشن جلوگیری می نماید . ضربه گیر ممکن است از جنس پلی اورتان ، فنر یا نوع روغنی انتخاب شود که بستگی به سرعت اسمی داشته و طوری طراحی می شود تا انرزی جنبشی کابین یا وزنه تعادل را جذب کرده ( نوع فنری ) و یا مستهلک نماید.

تجهیزات الکتریکی: که شامل امکانات ایمنی و روشنایی نیز می گردد .

موتور و گیربکس بالابر: موتور و کاهنده های بدون چرخ دنده معمولا برای سرعت های بیشتر از ۲.۵ متر بر ثانیه استفاده میشود در حالیکه برای سرعت های کمتر، از گیربکس های دارای چرخ دنده استفاده می شود قبلا از گیربکس با چرخ دنده های ساده استفاده می شد ولی با پیشرفت روش های طراحی و تولید، چرخ دنده های حلزونی یک استاندارد قابل قبول مورد استفاده در گیربکس آسانسورها شد.

ترمزها: در صورت قطع برق یا قطع برق سیستم کنترل، سیستم ترمز آسانسور باید به طور اتوماتیک عمل کند. لذا از ترمز های اصطکاکی الکترو مغناطیسی استفاده می شود. اگر کابین با ۱۲۵ % بار نامی خود در سرعت معمول خود حرکت کند، ترمز ها باید قادر به توقف کامل سیستم باشند و بلافاصله سیستم را در حالت ساکن نگهدارند. ترمز باید توسط فنرهای فشاری و یا نیروی وزن عمل کند. ترمز توسط الکترومغناطیس و یا الکتروهیدرولیک باید باز شود. اگر جریان برق قطع شود باید حداقل دو وسیله مستقل الکتریکی کنترل کننده داشته باشد. در صورت قطع جریان برق، ترمز باید بلافاصله عمل نماید. هنگامیکه موتور گیربکس با یک وسیله دستی اضطراری مجهز باشد ترمز باید طوری طراحی شده باشد که توسط دست بتوان آن را باز کرد و با فشار دائمی توسط نفر این ترمز باز بماند.

۲. کیفیت در یک آسانسور در سه عامل زیر خلاصه می شود:

ساخت قطعات با کیفیت مناسب

نصب تجهیزات با کیفیت مناسب

کیفیت سرویس و نگهداری

میزان سهم هر یک از این عوامل را می توان به صورت زیر در نظر گرفت:

ساخت قطعات ۲۵%

نصب آسانسور ۴۰%

سرویس و نگهداری ۳۵%

♦ ارزش یک نصب صحیح:

به دلیل سهم زیاد بخش نصب قطعات ۴۰ % در یک آسانسور، نحوه غلط سرهم بندی قطعات می تواند استفاده از یک آسانسور را تحت تاثیر قرار بدهد و به مخاطره بیاندازد حتی اگر از قطعات مناسب در ساخت آسانسور استفاده شده و یا نگهداری بطور مناسب و مطابق با برنامه صورت بگیرد.

بیشتر کارفرمایان بهترین اجناس را از شرکت های معتبر خریداری می کنند و هزینه زیادی را متحمل می شوند اما بدلیل رعایت نشدن قوانین، ضوابط و دستور العمل های اولیه نصب، آسانسورهای آنها در نهایت دچار معضلاتی می گردد که برای جبران خسارت ممکن است به زحمت و دردسر زیادی دچار شوند.

در این مطلب سعی شد با جمع آوری برخی از اطلاعات مفید در رابطه با اجزاء و ساختمان آسانسور و مراحل نصب آن قدمی هر چند ناچیز در جهت اطلاع رسانی به افراد مشتاق این صنعت پویا برداشته شود.

و در پایان قطعات آسانسور داوین اصفهان افتخار دارد کلیه قطعات مورد نیاز صنعت اسانسور را از میان باسابقه ترین و خوشنام ترین برندهای موجود آسیائی و اروپائی و یا هموطنان صنعتگرمان تهیه و به اقصی نقاط کشور ارسال نماید.