در زندگی امروز، میان این همه پیشرفتی که یا شاهدش هستیم و یا به گوشمان می‌خورد، یک وسیله هست که احتمالا همگی بر سر ضرورت وجودش توافق نظر داشته ‌باشیم؛ آسانسور؛ اتاقک متحرکی که وزن ما و بارهایمان را تحمل می‌کند و یکی از نیاز‌های ضروری برای هر ساختمانی است. اما چقدر با این وسیله، قطعاتش و شرکت های معتبری که در این زمینه فعالیت دارند، آشنا هستید؟

اما یکی از مهمترین مشکلات سازندگان ساختمان در ایران انتخاب یک شرکت معتبر آسانسور و همچنین استفاده از اجناس مناسب و باکیفیت است. سوال بسیار متداولی که در ابتدای امر برای اکثر افراد پیش می آید این است که آسانسور کششی مناسب تر است یا هیدرولیک؟ در واقع باید بدانید این شرایط ساختمان است که براساس آن می توان تصمیم به انتخاب یک سیستم برای آسانسور گرفت. به عنوان مثال؛ اگر شما فضای کافی برای نصب آسانسور ندارید، یا سرعت سرویس‌دهی برایتان اهمیت زیادی ندارد و یا اگر ساختمان شما کمتر از ۵طبقه و کم ترافیک است احتمالا آسانسور هیدرولیک برای شما مناسب است. اما آسانسورهای کششی دارای سرعت بیشتر با قابلیت استارت در ساعت بیشتر هستند ضمن اینکه دارای حجم ترافیک سنگین و با هر تعداد طبقه هستند. پس کاربرد این آسانسورها با توجه به شرایط ساختمان متفاوت است. بنابراین اصولا این دو سیستم قابل مقایسه نیستند. نکته ی دیگر در انتخاب آسانسور این است که برای چه تعدادی از افراد، در چه ارتفاعی و به طور متوسط برای چه ظرفیتی آسانسور باید نصب شود. این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که تناسب آسانسور به لحاظ کیفی با ساختمان مورد نظر تناسب داشته باشد.

پس از انتخاب آسانسور مناسب از نظر تعداد ، سرعت و ظرفیت که با بررسی محاسبات ترافیکی و محدودیت های ابعادی صورت پذیرفت ، بر اساس جداول ابعاد و اندازه ها مطابق مقررات EN81 و توصیه های ISO سعی می شود مناسب ترین ابعاد و اندازه ها انتخاب گردد

خروجی های فاز اول طراحی عبارتند از:

  • تعیین ابعاد چاهک (عرض – عمق – ته چاه) Pit – اورهد – طول مسیر
  • تعیین ابعاد موتورخانه و محل آن (طول – عرض – ارتفاع – بالا یا پائین)
  • تعیین ابعاد کابین (یک طرف درب – دو طرف درب)
  • تعیین نوع دربها و ابعاد آن (لولائی – تلسکوپی – سانترال – طول – عرض – ارتفاع)
  • تعیین موقعیت دربها و سمت بازشو (یک طرفه – دو طرفه – چپ – راست)
  • نوع وزنه تعادل و ابعاد آن (پشت کابین – بغل کابین)

 

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنید، فضای درنظر گرفته شده برای آسانسور است. این امر یعنی پیش‌بینی و منظور نمودن فضای کافی با محاسبه تعداد ظرفیت و سرعت مناسب آسانسور باتوجه به ارتفاع و جمعیت ساکن و کاربری ساختمان که باید در ابتدای کار یعنی در زمان طراحی ساختمان مد نظر قرار گیرد؛ وگرنه پس از اجرای ساختمان معمولاً افزایش فضای چاه آسانسور بسیار مشکل و در اکثر موارد غیر ممکن است. اگر در هر یک از موارد فوق اشکالاتی وجود داشته باشد، میتواند منجر به سلب رضایت و آسایش مشتری و مصرف کننده گردد.

در نظر داشته باشید در مشخصات فنی آسانسورها صرفاً به نوع قطعات اشاره می شود نه کیفیت آن ، بنابراین کیفیت قطعات می تواند متغیر باشد و همچنین توجه داشته باشید در بیشتر موارد کیفیت کلیه قطعات آسانسور بر روی نتیجه نهایی تاثیر بسزایی دارد. به عنوان مثال، بسیاری از خریداران در هنگام خرید یک موتور تنها به نام موتورگیربکس توجه می نمایند در حالی که یک تابلو فرمان خوب تاثیر بسزایی در کیفیت سرعت و حتی قیمت نهایی یک آسانسور دارد.

در نهایت اگر مشغول ساخت و ساز هستید یا به دنبال شرکتی قابل اعتماد در زمینه قطعات آسانسور می گردید می توانید به کانال <https://t.me/Davinelevator>tt ما مراجعه کنید و اطلاعات مربوط به قطعات مورد نیازتان را دریافت کنید.